prima mea experiență de influențare a politicilor publice prin JCI

Am trăit de curând una din cele mai mari satisfacții de când sunt în JCI.

Vineri am primit o invitație pentru consultări cu Guvernul asupra unei ordonanțe de lege prin care sunt sprijiniți tinerii antreprenori denumiți în lege întreprinzători debutanți. Nu mai fusesem implicați de ani buni în politicile publice.

Pe scurt beneficile și facilitățile sunt următoarele:

  • până la 10000 de euro nerambursabili
  • până la 80000 de euro credit garantat de Stat în proportie de 80% (cu 30% vine antreprenorul)
  • înmatricularea gratuită a firmei
  • scutirea de contribuțiile sociale datorate de angajator pentru până la 4 salariați (contribuția e plafonată de salariu mediu brut pe economie)
  • 46 de milioane de lei alocați pentru 2010-2012 ce pot fi mult suplimentați dacă proiectul are succes

Tot vineri am reușit să ne mobilizăm exemplar, să studiem propunerile legislative, iar duminică după-amiaza ne-am întâlnit într-un format de think-thank ad hoc. A fost un sentiment extraordinar să simțim că ceea ce producem noi poate crea un impact mare în societate. Mi-a plăcut la nebunie cum am învățat unii de la alții, fie că veneam cu expertiză financiară, juridică, contabilă sau cu experiență de antreprenoriat. E minunat să vezi câte lucrurile valoroase știu colegii tăi și câte multe poți învăța din experiența celorlalți.

Am produs 6 propuneri/puncte de vedere pe care le-am redat într-un document (mai jos în pagină)

Luni dupa-amiază am fost la Palatul Victoria. Spre surprinderea mea a participat și premierul Emil Boc, pe lângă ministrul Economiei, Ion Ariton. Senzația generală a fost de respect față de organizațiile prezente și de interes real asupra feedbackului nostru.

Mi-a plăcut de asemenea că ni s-au clarificat unele lucruri, iar unde aveam o poziție diferită am primit argumente prin care se susținea rațiunea unui anumit articol din ordonanță.

Un punct important câștigat de JCI și care și-a găsit un mare susținător în consilierul ministrului economiei a fost propunerea ca firmele nou create să aibă sediu dematerializat în primul an de activitate pentru a nu se împiedica de lipsa unei proprietăți sau de mofturile vecinilor și administratorilor asociației de proprietari care trebuie să își ofere acordul în sensul acesta. Consilierul este surprinzător german și a fost de părere că în tările vestice sediul social nu prezintă mare importanță. Firmele care doresc să fraudeze prin sediul social pot să o facă cu mare ușurință oricum, închiriind un contract de închiriere pentru un spațiu puțin costisitor.

Concluziile mele sunt că noua generație începe să își facă ușor-usor simțită prezența în spațiul decizional public. Trebuie să mai acumulăm experiența și vom putea face lucruri din ce în ce mai bune pentru România.

Dacă sunt comentarii sau întrebări vă rog să le adresați în zona dedicată.

 clip_image003

AMENDAMENTE PROPUSE DE JCI BUCURESTI LA

PROIECTUL

DE

ORDONANTĂ DE URGENŢĂ

pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării

microîntreprinderilor aparţinând întreprinzătorilor tineri

I.

Aspectul :

Art. 5 c) “…scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori,

potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 (patru)

salariaţi, angajaţi pe durată nedeterminată…”

Risc În condiţiile în care salariul mediu pe economie brut aferente anilor 2009, 2010 este de 1767.00 lei, respective 1836.00 lei, iar salariul minim brut obligatoriu de angajare pentru normă întreagă este pentru studi medii de 720.00 lei, iar pentru studii superioare de 1200.00 lei, există riscul să fie angajaţi patru salariaţi neperformanţi în loc să fie angajaţi doi sau trei salariaţi mai bine pregătit care să aducă o valoarea adăugată mai mare afacerii.

Soluţia: Scutirea de la plată contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajator,

pentru veniturile brute lunare ale salariaţilor, dar care nu depăşesc echivalentul a patru salarii medii brute pe economie, din anul anterior, în aceleaşi condiţii legislative cu cele prezentate în ultima variantă de proiect de OUG.

II. Aspect: Art. 5, lit d)

d) scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la

oficiile registrului comerţului, cu ocazia constituirii microîntreprinderii;

A. Propunem completarea acestui articol cu crearea unor facilitati pentru inregistrarea sediului social pentru intreprinzatorii debutanti.
Conform unei cercetari realizate in randul membrilor JCI Romania cat si a miilor de beneficiari ai programelor si proiectelor noastre de sustinere a tinerilor antreprenori, am identificat unul din obstacolele majore pentru a inregistrarea si startul operational al
unei noi companii.

Surprinzator, obtinerea dovezii sediului social este un aspect foarte
dificil si de multe ori o piedica in debutul in afaceri.
Consideram ca aspectele birocratice nu ar trebui sa fie principal preocupare a unui tanar viitor antreprenor. De cele mai multe ori sediul unei companii mici, aflate la inceput de drum, este intr-un bloc de locuinte. Pe de o parte la o varsta tanara e putin probabil ca
fondatorul unei companii sa aiba o proprietate imobiliara care sa-I serveasca ca sediu social. Pe de alta parte daca sediul social potential este intr-un bloc de locuinte procedurile de obtinere a acordurilor pentru ca noua companie sa aiba sediul acolo e foarte
greoaie si consumatoare de timp.
De multe ori in cazul unui intreprinzator debutant activitatile efective initiale ale companiei se desfasoara la domiciliul sau datorita lipsei de resurse financiare pentru a inchiria efectiv un apartament sau a unui spatiu adecvat intr-o cladire de birouri.
Conform studiilor internationale si nationale mare parte din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca mai mult de un an.
De aceea credem ca Statul ar trebui sa ofere o modalitate de inregistrare cat mai facila a sediului social pentru primul an de activitate, fie prin declararea pe proprie raspundere a adresei sediului de catre intreprinzatorul debutant, asa cum se practica si in alte
tari, fie prin oferirea unor sedii in cadrul cladirilor detinute sau inchiriate de Stat.


Solutie

1. Propunem sediu DEMATERIALIZAT in primul an.
2. Solutie alternativa: cate 25 de firme acceptate in sediul filialei locala / regionala a ONG de tineri antreprenori cum sunt JCI Romania si PTIR (patronatul tinerilor), cu conditia existentei sediului regional al ONG mentionat, Acolo se vor putea desfasura controalele ANAF si ale celorlaltor autoritati competente, dupa modelul Legii 51/1995 Republicata si a Statutului Profesiei de Avocat conform carora formele de organizare ale profesiei de avocat pot gazdui sedii sociale fara activitate ale societatilor comerciale la propriul sediu.

B. Avand in vedere faptul ca orice tanar intreprinzator, pentru a reusi pe piata ca debutant, are tot interesul sa aiba o identitate bine conturata pe piata, acesta va dori sa isi inregistreze la OSIM cate o marca pentru fiecare activitate (identificata conform COD CAEN) pe care o desfasoara. Si din studiile si experienta JCI rezulta aceasta preocupare materializata in practica, dar de multe ori constituind un nou cost suplimentar ridicat.

Propunerea noastra este de a se acorda o reducere de 50% la toate taxele aferente inregistrarii de catre fiecare SRL – ID la OSIM a cate 5 marci.

III

Aspect: Birocratia creeaza cele mai mari probleme azi afacerilor din Romania in general, si in special IMM si debutantilor.

Riscuri: Timp pierdut la cozi si stampile pe hartii in locul concentrarii pe “core business” care genereaza venituri si ofera durabilitate locurilor de munca nou-create;
Documente incomplete, din necunoasterea legii sau interpretari gresite, neconcordante intre diferitele declaratii financiare, fiscale, aferente program ajutor de stat;
=> in final abandon afaceri, dar mai ales descurajarea celor noi de a debuta.

Solutie: ONRC Portalul online ca un “ghiseu unic” de declaratii fiscal-financiare – Bilantul CPP semestrial / anual + Declaratii ANAF (impozite, taxe si contributii) + Formulare SRL ID cu indicatori realizati ceruti prin programul de ajutor de stat dedicat

=> Eliminarea AIPPIMM (birocratica, cu personal slab calificat) din postura de manager.

Ex. Firma SRL cu sediul intr-un sector care detine un apartament in alt sector => declaratii la ANAF sector X pt buget general si la ANAF s. Y pt buget local ANAF – personalul ANAF isi va descarca de pe website-portal ONRC declaratiile.

MECMA, prin AIPPIMM sau alta Agentie a Staului care va monitoriza programul sa isi descarce de pe acelasi Portal ONRC datele privind evolutia numarului de angajati si alti indicatori ceruti SRL ID pentru facilitatile oferite.

IV

Aspect :

Art. 4 c)

c) să reinvestească, anual, cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent.

Sugeram legiuitorului si scutirea SRL ID de la impozitul pe profit aferent profitului reinvestit.

Aceasta se poate realiza prin introducerea unei astfel de prevederi in Codul Fiscal, exprimata si facilitata de modificarea Codului de procedura fiscala prin renuntarea la a taxa trimestrial profiturile SRL ID si taxarea pe intreg anul, la finele acestuia.

Efectele potential pozitive sunt clare: antreprenorii debutanti vor avea un puternic stimul de ”a lasa” toti banii in firma (16% impozit profit si 16% impozit dividende), iar firmele noi se vor dezvolta accelerat si vor asigura durabilitate slujbelor nou-create.

V.

Regim administrativ – fiscal simplificat pentru antreprenori

Succesul OUG pentru stimularea tinerilor întreprinzători este direct proporţional cu numărul de noi afaceri înfiinţate. România se poate bucura de o creştere explozivă a firmelor noi înfiinţate atunci când statul va veni cu schimbări semnificative referitoare la mediul de afaceri din ţara noastră.

În momentul de faţă, studiul intern al JCI România arată că un tânăr antreprenor alocă aproximativ 37% din timpul total problemelor administrativ-fiscale. Pentru a creşte şansele de supravieţuire a unei tinere afaceri, anterprenorul trebuie lăsat să facă lucrul la care se pricepe cel mai bine şi anume dezvoltarea propriei afaceri. Întreprinzătorul trebuie degrevat de povara contabilităţii complicate, calculului de taxe şi impozite şi depunerea de declaraţii, lucru care poate fi obţinut printr-un regim administrativ şi fiscal simplificat.

Ţinând cont de faptul că Statul Român are în acest moment cheltuieli fixe foarte mari cu aparatul fiscal, în timp ce cheltuielile variabile înregistrate cu fiecare nouă firmă înfiinţată sunt foarte mici, considerăm că o politică fiscală simplificată pentru tinerii întreprinzători va provoca acea creştere explozivă de firme ale tinerilor înterprinzători fără a mări cheltuielile de administrare şi taxare ale acestor noi firme.

Propunerile noastre in aceasta privinta sunt:

1. Depunerea unei singure declaraţii anuale pentru impozit pe profit. Achitarea anuala a impozitului pe profit, şi nu trimestriala. În acest fel antreprenorul va achita impozit doar dacă a înregistrat profit în anul fiscal respectiv.

2. Pentru a putea impozita munca la negru, propunem introducerea unor CEC-uri similare modelului francez numit CESU. Aceste CEC-uri sunt utilizate strict pentru plata unor servicii prestate de către persoane individuale şi presupun:

a. Procurarea gratuită de către beneficiarul serviciuliu a unui carnet de CEC-uri speciale.

b. Beneficiarul achită prestatorului contravaloarea serviciului de care a beneficiat folosind aceste CEC-uri.

c. Prestatorul îşi decontează CEC-urile încasate. În momentul decontării, prestatorul primeşte toţi banii înscrişi pe CEC, în schimb beneficiarului i se opreşte din bancă o sumă mai mare care acoperă şi contribuţiile sociale pentru prestator.

d. Impozitul anual pe care îl are de plătit beneficiarul este diminuat cu valoarea a jumătate din suma achitată de beneficiar prin aceste CEC-uri (inclusiv contribuţiile sociale).

Exemplu:

Beneficiarul achită folosind aceste CEC-uri 100RON unui prestator care i-a reparat instalaţia electrică. Prestatorul îşi decontează banii, primeşte 100RON, în schimb beneficiarului i se retrag din cont 120RON (100RON pentru prestator şi 20RON pentru contribuţiile sociale ale prestatorului). Jumătate din aceşti bani, adică 60RON se vor scădea din impozitul pe care îl are de achitat beneficiarul la sfârşitul anului. Astfel, dacă beneficiarul are de achitat un impozit de 800RON (din terenul , apartamentul şi autoturismul deţinut), acesta va achita doar 740RON.

În Franţa, după introducerea unor facilităţi similare celor de mai sus doar în 2009 au fost create 580.000 de noi firme ale tinerilor întreprinzători, fapt care a situat-o pe locul 1 în Europa după numărul de startup-uri noi înfiinţate. Suntem convinşi că dacă creativitatea românească este stimulată printr-un un regim fiscal şi administrativ simplificat, va urma o creştere masivă de firme nou-înfiinţate, ceea ce în 2-3 ani ne poate propulsa pe noi pe locul 1 în Europa.

Concluzii

JCI ROMANIA, ca exponent al tinerilor antreprenori care infiinteaza si dezvolta Intreprinderi Mici si Mijlocii are atat capacitatea de a prelua din acest mediu problemele cu care se confrunta, cat si de a oferi solutii in vederea rezolvarii lor.

In acest sens, suntem oricand deschisi pentru a fi un partener activ de dialog in vederea identificarii celor mai aplicabile solutii cu efect concret, real si coerent in piata.

Similar Posts:

Popular Posts:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

3 thoughts on “prima mea experiență de influențare a politicilor publice prin JCI

  1. Nico N.

    Eu cred ca sunt foarte importante, si te rog sa ne impartasesti, si care au fost argumentele celor din Guvern pro/contra pentru fiecare amendament prezentat de JCI. Merci!

  2. Andrei

    Ar fi excelent pentru Romania, daca Guvernul ar avea astfel de initiative mult mai des.

    Felicitari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.